Hong kong trip..day first 25th may 2014

saje je ruangkan mase aku tulis full-blog travelogy aku bersama hubby dan crew photo dari mazelensastudio.

25 may, flight aku 6 am dari KLIA2.. my lil boo-ah hati dah hantar bersama maktok dan tok bapak balik ke PENANG hari Jumaat lepas... hishhh... rindu hati tak hilang... sunyi rase.
then 24th may, sabtu seharian ARMY aku bawak gi makan n jalan2.... dia tau kot aku akan busan seharian. Jadi kami luangkan masa gi Mid valley tukar duit dan lepak and lepak.

Currency haritu aku beli 100hkd = RM42.00.
aku tukar HKD 6000 = RM 2520.00.... (actualy yang separuh dari tukaran tu duit kawan2 aku pesan COACH 2 biji) .. tgklah murah ke idok.

Then sampai ke malam aku lepas n shisha, until 2am. Then balik baru kemas baju. hahahah....
saje kan kelam kabut. At first, nak suruh bebudak studio hantar, tapi pikir2.... mmmm...parking je lah kat BTS tu, sehari RM3.00 je

alhamdullillah, ade bus pukul 4pagi. Naiklah ke KLIA2...sorang RM 8.00.

Then check in luggage 1 + beg tripod 1 .. beli 20kg

then masa ade lagi, kami bekfast dulu.... gi lah NYONYA food.... set dalam RM6. Tapi standardlah, hubby aku amik nasi lauk ayam rendang + the dalam RM 18.00..

Then flight kami on time berangkat. Aku sempat call Ian boo-ah hati. Dengar rase sayup hati...
***
4 jam journey. Kami yang dah kenyang n ready to sleep...zzzz.... terus tido sampailah ke destinasi HKIA.. T2.... (untuk low carrier). Dari situ lepas amik beg, kami ke main lobby airport untuk cari BUS ke TSIM SHA TSUI.... dari mane kami dapat tau lokasi tido bagai? aku lah yang byk buat research. Selalunya aku study dulu blog2 org local kite yang dah travel. Al maklumlah, dah biase travel. Nak jugak amik tips org yang dah sampai. Baru ade ilmu didada.
huhu

Then amilah bus A21 ke Tsim Sha Tsui. Harga tiket HKD33/ tu standard. Ade jugak alternative MTR (train macam LRT), walaupun lagi murah, tapi kene tukar2 lane itu ini. Leceh. Baik naik bus, terus je sampai.

45 minutes jugak ke TST. TST duduk across Hong kong. Contoh macam butterworth and penang island. Gitulah rupanya. wow... banyak sungguh bangunan tinggi. Mmmmm, rupa exactly macam Singapore. Mostly muka cinalah.

Sampai jalan Nathan Road, kami stop kat depan Chungkin Mansion. Tapi kami book one night tu kat Maridor Mansion. Jalan sikit je kedepan. Town situ sebijik macam jalan kotaraya and Petaling STreet... busy, honking.... buruh india,buruh bangla.... ramai.... terkejut tengok.
then kami dapat bilik yang triple sharing dekat American Hostel, cost us HKD300 pernight = RM126.

Then kami rest tido. Bagus nya situ, dorang kasi WIFI free and laju. Walapun Nampak macam umah ayam, tapi.... okleh. Untuk mandi n salin baju. At 4pm kami bangun, client dari Jakarta name Davin and Laniey, tu dah sampai area nearby. Kami plan nak makan petang before shoot.
Then berjumpa di Starbucks I square. Then mulakan jalan ke arah tepi jeti harbor, nak shoot background HONG KONG light city.

sampai ke 10 malam, kami pun bergerak balik. Sebelum tu singgah MCD sambil2 bincang nak buat ape agenda esok ke MACAU.

12.....BALIK AND TIDUR....

so BELANJA HINGGA HARINI :
  • AIRASIA ticket return                               =   RM 741
  • bus dari TBS ke KLIA 2                            = RM 8
  • breakfast di KLIA 2                                   =  RM 10
  • Bus ke TST                                                =  hkd 33  = RM 13.90
  • Makan arab + syeesya                          = hkd 408 = RM 171.36(hubby 150,hafiz 100..aku 153
  • Mc d malam pie apple                                = hkd 11 (guna octopus)